Fener Sandoz - 2008


Bu proje www.instructables.com'dan dan isimli arkadaşın tasarladığı 4 elemandan ibaret sürücü devresi üzerine kurulu bir LED fener. Sürücü devre bir MOSFET, bir tranzistör ve iki dirençten oluşuyor. Linkine buradan ulaşabilirsiniz. Yapılmış hali ise şu şekilde:


LED olarak 1W 120Lümen Power LED kullandım. İşgüzarlık yapıp LED'imi günışığı renginde seçtim. Halbuki dış mekan aydınlatmasında, farlarda beyaz kullanılırmış. Beyaz renk daha fazla detay gösterirmiş. Sağlık olsun. Bu renk de hoş duruyor.

İşte 1W LED'in resmi. Bu haliyle yakarsanız bir saat gözünüze ağrılar girer bilginiz olsun. Ben yaptım oradan biliyorum.


LED'in önüne 16°, 30° ve 45° lensler satılıyor. El feneri için en uygununun 16° olduğunu zannediyorum. Kafa feneri için biraz daha geniş olabilir.

Muhafaza olarak 4'lü pil hazneme cuk oturan ve kendi yalıtımlı kapağı olan Calcium-Sandoz kutusunu kullandım. Kapağına LED için, dibine de aç-kapa düğmesi için bir delik açtım. Pil haznesine de resimde görülen sarı ipi bağladım. Pilleri Sandoz kutusundan dışarıya çekebilmek için :)


Daha önce bu Power LED'ler ile yapılmış bir kafa feneri, el feneri gibi bir ürün görmemiştim ve ilk yandığında çıkan ışığı gördüğümde oldukça şaşırdım. Işık 20W halojenlere yakın güçte. Bu LED'lerden 5-6 tanesi ile küçük bir odayı aydınlatabilirsiniz.

1W LED'ler 120Lümen çıkışı 3.3V 350mA'de veriyor. Fakat bu güçte hem pil sarfiyatı fazla hem de LED ısınmaya başlıyor. Ben soğutucu kullanmamak için LED'i 200mA'de çalıştırdım. Bu tahminen 80Lümen kadar bir çıkış demek fakat gene de oldukça yeterli. Şehir içinde bisiklette önümdeki 5 metreyi rahatlıkla seçebiliyorum. Karanlık mekanlarda da 10 metre kadar net görüş sağlıyor.


Maliyeti 10-15YTL kadar tuttu. Bunun 8 lirası LED+lens, 2 lirası sürücü devresi ve gerisi de ıvır zıvır diğer parçalar. Bu şekilde bir de kafa feneri yapmayı planlıyorum. Bu sefer iki güç seviyesi olacak ve batarya haznesi ayrıca bele takılan tipte olacak. Bunu Yeni Ay Macera Yarışı'nda kullanmayı planlıyorum. Umarım işe yarar.

EDIT: LED'lerin 120 lümen olduğu külliyen yalanmış. Bunlar ancak 70-80 lümen oluyorlarmış. Benim de bu LED'i düşük akımla sürdüğüm düşünülürse ışık gücüm yaklaşık 40-50 lümen olmalı. Ölçmeden bu kadar tahmin yapabiliyorum.

Comments